به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز كيانوش پورمجيب معاون تحقيقات، طراحي و تكوين محصول ايرانخودرو امروز صبح در نشست خبري خود با اصحاب رسانه، عرضه 5 محصول «راناپلاس، سورن پلاس، سمند بهينه، دناپلاس اتوماتيك و 207 پانور» را برنامه توسعه محصول براي سال آينده دانست.
به گفته او، چهار محصول صندوقدارK132، كراس اوورK125 و هاچ بك K121 و همچنين دناي برقي نيز از بهمن سال 99 تا بهمن 1401عرضه خواهد شد.
او اقدامات توسعهاي ايرانخودرو در شرايط تحريم را سبب حفظ رونق توليد و مقابله با اثرات تحريم صنعت خودرو دانست و در ادامه عنوان كرد: توسعه محصولات ايران خودرو، همراه با ارتقاي كيفيت و استاندارد و منطبق با الزامات قانوني خواهد بود.
به گفته او، تجهيز محصولات به گيربكس اتوماتيك نيز بخشي از برنامههاي توسعهاي براي محصولات جاري است. پورمجيب در ادامه با اشاره به طراحي پلتفرم اختصاصي ايران خودرو، اظها ر كرد:توسعه اين پلتفرم با پوشش حداكثري استانداردها و الزامات به روز و قوانين داخلي و حتي بازارهاي صادراتي خواهد بود.
او با اشاره به اينكه پلتفرم ايران خودرو ضمن دارا بودن قابليت انطباق با قواي محركه، عمق ساخت داخل بالايي داشته و كيفيت توليد آن در سطح كلاس جهاني است، تاكيد كرد: قابليت پوشش سگمنت هاي مختلف خودرويي شامل سدان، وانت، هاچ بک و كراس اوور را نيز خواهد داشت.
معاون تحقيقات، طراحي و تكوين محصول ايرانخودرو، همچنين از توليد انبوه محصولات برمبناي پلتفرم جديد از سال 1400 خبر داد وگفت: از سرمايه گذاريهاي صورت گرفته استفاده بهينه خواهيم كرد.
پورمجيب، در بخش ديگري از صحبت هاي خود از تدوين نقشه راه اين خودروساز به عنوان پيشنياز توسعه محصولات آينده در حوزههاي «موتور، گيربكس، خودروهاي برقي و هيبريدي، تكنولوژي و محصولات جديد» خبر داد.
مقام مسوول در ايران خودرو، در ادامه اظهار كرد: در اين مسير، پروژههاي توسعهای جديدي را تعريف كردهايم. طراحي، توسعه و بوميسازي پلتفرم مطابق با اهداف استراتژيك و نقشه راه توسعه محصول و پلتفرم ايرانخودرو و همچنين پيشرانههاي جديد مطابق با نقشه راه قواي محركه و مطالعات امكانسنجي توسعه محصولات هيبريدي و برقي از آن جمله است.
او با بيان اينكه براي توسعه خانواده قواي محركه كم مصرف نيز برنامههاي گستردهاي را درنظر گرفتهايم، باين كرد: كاهش تعداد سيلندرها به سه عدد، كاهش حجم موتور و بهكارگيري سيستم توربو، بهكارگيري سيستمهاي الكتريكي و توسعه ميكروهيبريد بخشي از آن است.
پورمجيب درباره توسعه قواي محركه هيبريد و برقي نيز در اظهاراتي عنوان كرد: محصولات «رانا و دناپلاس» را براي توليد در اين بخش توسعه دادهايم، همچنين برنامهريزي توسعه محصولات جديد با قواي محركه هيبريدي و برقي نيز به منظور پوشش حداكثري نيازمنديهاي زيست محيطي را در دستور كار قرار دادهايم.
او طراحي و توسعه گيربكس دستي شش دنده و آغاز توليد آن در سال 1400 و همچنين طراحي وتوسعه گيربكس دوكلاچه اتوماتيك و توليد از سال 1402 را از جمله برنامههاي ايرانخودرو در بخش توسعه گيربكس محصولات دانست
معاون تحقيقات، طراحي و تكوين ايرانخودرو، توسعه و بهبود قواي محركه جاري به منظور كاهش مصرف سوخت و آلايندگي را از برنامههاي مهم و موثر اين خودروساز عنوان كرد.
او در همين رابطه عنوان كرد: بازنگري و بهبودهاي قابل ملاحظه اي در طراحي سيستمهاي موتور به منظور كاهش مصرف سوخت انجام شده است.
به گفته اين مقام مسوول، فرآيند كاليبراسيون مديريت موتور و ارتقاي استاندارد آلايندگي و توسعه سيستمهاي كاتاليزور جديد نيز بخشي از برنامههاي اجرا شده است.
پورمجيب توسعه موتور اي.اف.7 پلاس كه سهم بالايي در محصولات ايرانخودرو دارد را بخشي از برنامههاي توسعهاي در بخش موتور برشمرد وگفت: براساس الزامات قانوني ارتقاي سطح آلايندگي خودروهاي تجاري با موتور ملي به سطح يورو 5 و كاهش ميزان مصرف سوخت خودروهاي جاري با موتور ملي تا يك ليتر در سيكل تركيبي نسبت به حالت فعلي سبب توسعه موتور خانواده اي.اف شده است. اين اقدام با حفظ مشخصههاي موتوري مثل توان و گشتاور و دارا بودن پتانسيل توسعه بازار صادرات صورت گرفته است.
معاون تحقيقات، طراحي و تكوين ايرانخودرو طراحي و توسعه موتور اي.سي.5 با سطح بالاي داخليسازي را از جمله دستاوردهاي ايران خودرو در شرايط تحريمي و قطع همكاريهاي بينالمللي دانست و گفت: اين موتور قابليت انطباق بر روي محصولات ايرانخودرو را داشته و به ميزان 5 درصد مصرف سوخت كمتري نسبت به موتور تي.يو.5 دارد. همچنين با توليد اين موتور علاوه بر حفظ سرمايهگذاري خط توليد موتور تي.يو.5، امكان دستيابي به استاندارد آلايندگي يورو5 براي محصولات جاري فراهم شده است.
او همچنين از اجراي پروژه نصب موتور ايكس.يو.7 در محصولات پارس، سمند بنزيني و دوگانه سوز و 405 دوگانهسوز خبر داد و گفت: اين اقدام علاوه بر ارتقاي كيفي، كاهش مصرف سوخت و ارتقاي سطح آلايندگي محصولات به يورو 5 را به دنبال خواهد داشت.
معاون تحقيقات، طراحي و تكوين ايرانخودرو، همچنين از به كارگيري فرمان برقي در محصولات پژو 207 و دناپلاس خبر داد. به گفته او، اين اقدام سبب بهينهسازي مصرف سوخت و آلايندگي، افزايش راحتي و ايمني و همچنين حذف روغن هيدروليك خواهد شد.
او ضمن اشاره به پروژه بهينهسازي سيستم دوگانه سوز محصول سمند گفت: از اجراي اين پروژه دستيابي به اهداف پيمايش دست كم 300 كيلومتر، به حداكثر رساندن فضاي صندوق عقب به دست كم 350 ليتر، بهبود ايمني و رفتار دينصاميكي خودرو و تعميم اين پروژه به خودروهاي گازسوز ديگر را دنبال ميكنيم.
نظر شما